4.7.2017

#12 Hevoshistoriani

Moikka!
Päätin nyt tehdä mun hevoshistoriasta postauksen. Aloitetaas sitten!

Olen käynyt pienestä pitäen hevostapahtumissa, talutusratsastuksissa, kärryajeluilla, mutta oikea hevosharrastukseni alkoi syyskuussa 2014. Silloin aloitin alkeiskurssin Tuomarinkartanon ratsastusopistolla. 
Harrastus alkoi teorialla ja siitä sitten seuraavat 1h joka viikko yhdeksän kertaa ratsastusta. Näitten tuntien saattamana siirryttiin jatkokurssille keväällä. Maaliskuussa 2015 tuli ensimmäinen hoitohevonen mulle, Hissukka. En varmaan ole ikinä tavannut yhtä ihanaa ja sosiaalista hevosta!


Kävin kesällä islanninhevos talleilla pitkissä ja vauhdikkaissa maastoissa.
Siitä harrastus jatkui syksyyn ja tuli vuosi täyteen ratsastusta!
Joululomalla oli hoitajien kokous ja siellä sain uuden hoitohevosen, Tompan. 


Jäätiin joululomalle ja matkattiin kohti kevättä ja jatkavia ratsastustunteja. Maaliskuussa tuli vuosi täyteen ihanan Hissukan kanssa!

Keväällä oli myös estecup johon osallistuin Dexitillä. Ei päästy sijoille, mutta ei haittaa yhtään.

2016 Kesällä mulla oli ensimmäinen yöleiri Aurinkolaukassa. Aurinkolaukka on siis islanninhevostalli Punkaharjulla. Koulujen loputtua lähdettiin seuraavana päivänä junalla kohti Punkaharjua ja ihka ensimmäistä yöleiriä! Oli se kyllä vähän jännää.



Leirin jälkeen käytiin yleiskurssi, jossa oli maastoja, esteitä ja koulutunteja.
Kesän loputtua ratsastustunnit taas alkoivat ja mulla alkoi myös estevalmennus joka kolmas lauantai. Siirryin tällöin myös 7. luokalle.
Kaksi vuotta ratsastuksen parissa tuli täyteen syyskuussa. 

12. syyskuuta Hissukka poistui keskuudestamme... Niin ihana ja sosiaalinen ruuna, vasta 16 vuotta! Hissukka siis lopetettiin siksi, että sen etujaloissa oli jotain rikettä, eikä se pystynyt edes kävelemään kunnolla. Itkin kyllä koulun jälkeen koko loppu päivän kun sain tietää, että rakas hoitohevoseni on poissa. (Vaikka siitä onkin jo melkein vuosi, kyyneleitä tuli nyttekin vähän tätä kirjoittaessa. Ette varmaankaan käsitä kuinka tärkeä Hissukka oli mulle.)
Iloisesti ollaan kuitenkin jatkettu eteenpäin! 
Lokakuussa 4. päivä aloin hoitamaan Pino nimistä ponia.


Syksyllä aloin etsimään itselleni vuokraponia, ja paria kävin kokeilemassakin, mutta en saanut vuokralle (ei siitä, etten olisi osannut ratsastaa heillä, vaan muista erikoisista syistä).

Syksyllä oli myös estecup taas. Menin tällä kertaa Santulla sen.
Ei päästy sijoille, mutta saatiin erityismaininta opelta, koska menin hullulla hevosella :D. Santtu siis vähän villiintyi siellä.

5. marraskuuta mulla oli ensimmäiset kisat. Menin ne tietty Tompalla. 
C-merkin suoritus, este- ja kouluosuus.
Päästiin läpi ja suoritettiin merkki. Kouluosuuden prosentit varmaan kiinnostaa kaikkia ja ne oli 
60,(jotain)%, en muista ihan tarkalleen.



Jouluna 17. päivä joulukuuta tuli vuosi täyteen ihanan pappa-Tompan kanssa.
Tammikuussa 2017 ratsastustunnit jatkuivat ihan normaalisti.

Helmikuun kolmas päivä kävin kokeilemassa vuokralle Luna-nimistä ponia.


Vuokralle tuli ja jatkoin hänen vuokrausta noin 3 kuukautta, kunnes hän lähti eläkkeelle, siksi en vuokrannut pidempään. Mutta ensimmäiseksi vuokraponiksi hyvä, vaikka sillä ei saanutkaan hypätä.

Hiihtolomalla olin tokaa kertaa Aurinkolaukan leirillä. Olin itseasiassa kahdella leirillä tällöin. Kaksi leiriä putkeen.

Siitä jatkettiin kohti kesää normaaleilla tunneilla. Toukokuussa oli taas estecup, jonka menin Santulla tottakai. Tälläkään kertaa ei päästy sijoille.


6. kesäkuuta aloin hoitamaan Mimmi-nimistä hevosta.


Nyt 2017 kesällä mulla on ollut estekurssi, josta tulee postausta piakkoin. 
Tulossa on myös Aurinkolaukan leiri jälleen, luultavasti siitäkin tulee postaus.

Olen nyt harrastanut vähän vajaa kolme vuotta ratsastusta ja olen kyllä tyytyväinen harrastuksen aloittamiseen.

Kiitos kun luit ja mielipidettä saa heittää kommentteihin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti